SDÍLEJTE

Filtr pevných částic a všechny problémy, ale i výhody, které s sebou přináší, znají především majitelé dieselových automobilů. Prvně se tyto součástky v osobních automobilech objevily v roce 2004 spolu s vyhláškou emisní normy Euro 4. V této době již nastala mnohem přísnější opatření vzhledem k životnímu prostředí i zdraví lidí. Filtr pevných částic totiž slouží ke snížení emisí a výfukových plynů právě v případě dieselových vozů.

K čemu je potřeba?

Moderní naftová vozidla se bez DPF filtru jednoduše neobejdou a v současné době bez něj vlastně ani dieselový vůz nenajdete. V dnešní době totiž uvolňování drobných prachových částic z naftového motoru do ovzduší již nikdo nepodceňuje. Snad nikoho by nenapadlo zpochybňovat jeho význam při ochraně životního prostředí, nicméně je filtr pevných částic důležitý také při ochraně lidského zdraví, protože zamezuje rovněž uvolňování karcinogenních látek. Podle výzkumů právě tento dřívější stav vedl k velkému nárůstu rakovinového onemocnění plic.

Výměna, nebo čištění?

Při prvním uvedení na trh byly DPF filtry poruchové a i jejich životnost byla dosti krátká. Dnes už se však pohybuje mezi 180 000 až 240 000 kilometry. Stejně jako všem filtrům hrozí i tomuto postupné ucpávání. Konkrétní čas pro výměnu záleží samozřejmě také na konkrétním stylu jízdy. Delší životnosti filtru pevných částic prospívají dlouhé cesty, naopak při krátkém popojíždění do práce a domů je větší riziko, že se vám dříve zanese. Jednou z možností, jak řešit ucpaný filtr, je samozřejmě jeho výměna, ta vás ovšem přijde draho. Průměrná cena DPF filtrů se totiž pohybuje kolem 50 000 Kč. Další možností je poté renovace neboli čištění filtru pevných částic, což v praxi znamená, že jsou odstraněny všechny usazené nečistoty a částečky, které neumožňují proudění vzduchu.

SDÍLEJTE