Víte s čím jste souhlasili při podpisu smlouvy s mobilním operátorem?

Víte s čím jste souhlasili při podpisu smlouvy s mobilním operátorem?

SDÍLEJTE

Podle spotřebitelského časopisu dTest zákazníci mobilních operátorů často nevědí, co obnášejí smluvní podmínky operátorů, které spolu se smlouvou odsouhlasili, odrazuje je jejich nepřehlednost a délka.

Víte s čím jste souhlasili při podpisu smlouvy s mobilním operátorem? Foto:SXC/Techzon.cz

Z náhodného dotazování časopisu vyplynulo, že jen velmi malé množství klientů mobilních operátorů nahlíží do jejich smluvních podmínek. Žádný z dotazovaných je nepřečetl celé. Podle časopisu se není co divit. Délka a nepřehlednost textu klienty odrazuje – pro detailní znalost svých práv si totiž musí přečíst desítky stran textu.

Ke každé smlouvě se váží všeobecné obchodní podmínky a ceník, ale s mírou slev a akčních nabídek se množství dokumentace dále rozrůstá.

„Při analýze smluvních podmínek jsme přepočítali znaky v dokumentech operátorů. Smutné prvenství si vydobyla společnost T-Mobile, jejíž dokumentace obsahuje přes půl milionu znaků, O2 má bezmála 300 000 znaků a Vodafone přibližně 134 000 znaků,“ přiblížil Miloš Borovička, poradce časopisu dTest. „Spotřebitelům vždy radíme číst smluvní dokumentaci, ale zde to lze jen těžko požadovat. Nejdůležitější ustanovení z obchodních podmínek operátorů proto uvádíme i v našem srovnávači tarifů www.dtest.cz/tarify, ve kterém lidé porovnají nejen ceny, ale také uvidí právní kličky, které by jinak mohli přehlédnout,“ doplnil.

K prvnímu lednu vešla v platnost rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích, která obsahuje řadu „prospotřebitelských“ ustanovení. Jak časopis uvádí, také Český telekomunikační úřad v minulém týdnu vyzval operátory, aby plánované změny zaměřili na zlepšení obchodních podmínek.