SOS: Testovali jsme 100 internetových obchodů

SOS: Testovali jsme 100 internetových obchodů

SDÍLEJTE
By: Jorge Franganillo

Sdružení obrany spotřebitelů provedlo na přelomu října a listopadu tohoto roku další každoroční test obchodních podmínek internetových obchodů. Obliba nakupování přes internet u nás stále stoupá a pro vánoční nákupy jistě řada spotřebitelů využije ne jeden internetový obchod. Ze 100 testovaných obchodů jsme nezaznamenali ani jeden, který by nesplnil žádné z kriterií. Všech 5 kriterií splnily však pouze 3 % testovaných internetových obchodů.

Sdružení obrany spotřebitelů provádí již několik let průzkumy plnění informačních povinností internetovými obchody, neboť při tomto způsobu nakupování je spotřebitel odkázán zejména na informace poskytnuté obchodníkem. Pokud ale nejsou tyto informace správné či jsou neúplné, znamená to pro spotřebitele velké znevýhodnění – spotřebitel řídící se špatným poučením ze strany prodávajícího většinou nemůže v plné míře uplatnit svá práva, která mu ze zákona přísluší.

Důraz byl v letošním testu, podobně jako loni, kladen na zveřejnění informací podle § 13 zákona o ochraně spotřebitele, který ukládá prodávajícímu povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou. Dále bylo testováno plnění základních předběžných informačních povinností internetových obchodů ve vztahu ke spotřebiteli zejména v souladu s § 53 občanského zákoníku.

Testováno bylo celkem 100 internetových obchodů, které byly rozděleny do 10 kategorií podle odvětví (dětské potřeby, elektro, domácí potřeby, atd.). Bylo nastaveno pět kriterií, která se u každého obchodu testovala, jejich výběr byl proveden s ohledem na nejčastější problémy, se kterými se spotřebitelé u internetových obchodů setkávají a také s ohledem na důležitost poskytovaných informací.

Výsledky testu internetových obchodů

Řádné informace o totožnosti dodavatele splnilo 56% testovaných internetových obchodů. Správná informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění bez udání důvodu splnilo 81 % testovaných internetových obchodů, přitom v loňském hodnocení splnilo podmínku pouze 54 % obchodů. Poskytnutí správných informací o uplatnění reklamace zboží, bez jakýchkoli omezujících podmínek splnilo 69 % testovaných internetových obchodů. Poskytnutí informace o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou splnilo 9 % testovaných internetových obchodů. Nezpoplatnění vyřízení reklamace, zejména v případě jejího zamítnutí splnilo 78 % testovaných internetových obchodů.

Průměrný výsledek všech obchodů v letošním testu je 58,6 % splněných kriterií, tedy zhruba 3 splněná kriteria z 5 testovaných. Oproti loňskému hodnocení, se kvalita zhoršila. Loňský průměr mel hodnotu 63%.

„Ze 100 testovaných obchodů jsme nezaznamenali ani jeden, který by nesplnil žádné z kriterií. Všech 5 kriterií splnily však pouze 3 % testovaných internetových obchodů.“ Uvádí zpráva SOS.

Letošní test ukázal vzrůstající tendenci ve správném informování spotřebitele o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření, což lze hodnotit velmi pozitivně a ukázal také relativně dobré informování o možnosti uplatnění odpovědnosti za vady (reklamace).

Problematickou pro obchodníky stále zůstává relativně nová povinnost informovat spotřebitele o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou podle § 616 OZ a dále poskytnutí informace o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci.