Vybavení kanceláře pro maximální efektivitu při práci

Vybavení kanceláře pro maximální efektivitu při práci

SDÍLEJTE

Práce v kanceláři je náročnější, než se může na první pohled zdát. Náročná je samozřejmě často psychicky, ale dokonce i fyzicky, i když se člověk v podstatě žádné fyzicky náročné aktivitě nevěnuje. Pro lidské tělo totiž představuje zátěž i mnohahodinové každodenní sezení, které s sebou bohužel přináší negativní následky. Problém ještě více prohlubuje nevhodné vybavení kanceláře spolu s nesprávným sezením – tyto dvě věci stojí za vznikem bolesti zad a krku a přímo se tak podílí na snížení produktivity. Efektivitu při práci dále snižují špatné pracovní návyky.

V tomto článku si proto představíme pár tipů na vybavení kanceláře, které zajistí ideální podmínky pro dosažení lepších výkonů, a rovněž tipy pro lepší soustředění při práci.

Polohovací stůl jako základ zdravé a produktivní práce v kanceláři

Při práci budete efektivní jen tehdy, když vás nebudou trápit žádné bolesti. Řada lidí má se sedavým zaměstnáním neodmyslitelně spojené typické bolesti zad a krku, což může vyústit také v bolest hlavy. Dlouhé sezení však škodí celému pohybovému aparátu, nejen zádům a krku. Není však pravidlem, že se s těmito problémy musíte při sedavém zaměstnání potýkat – díky vhodnému vybavení lze bolesti zad a dalším zdravotním následkům poměrně spolehlivě předejít, nebo je alespoň zmírnit.

Řešení zmíněných problémů představují polohovací stoly. Stoly s možností výškového nastavení dovolují nastavit stůl přesně podle vaší postavy tak, abyste mohli dodržovat zásady správného sezení. Dalším, možná ještě větším přínosem výškově nastavitelných stolů je to, že se díky nim můžete při práci postavit, aniž by bylo potřeba přerušit rozdělanou práci. Střídání práce vsedě a vestoje (nejlépe vícekrát denně) výrazně snižuje negativní následky sedavého zaměstnání, když pravidelně v průběhu dne aktivujete svaly středu těla a protáhnete si nohy.

Ke stolu pochopitelně potřebujete také kvalitní kancelářskou židli. Pořídit byste si měli ergonomickou židli se širokými možnostmi nastavení. Musí mít dostatečný rozsah výškového nastavení sedáku, abyste si ho mohli zvednout do ideální polohy v závislosti na vaší výšce. Důležité je, aby židle byla vybavena područkami, ideálně výškově nastavitelnými – opření loktů a předloktí uleví vašemu krku. Bederní opěrka, případně tvar opěradla pak musí poskytovat podporu zádům a reflektovat tvar přirozeného zakřivení páteře.

Ulevte svým očím

Nyní se zmíníme o ne zrovna kancelářském vybavení, ale spíše o doplňku, který se hodí používat při práci na počítači. Jedná se o brýle proti modrému světlu. Tyto speciální brýle mají za úkol vás ochránit před zvýšenou dávkou modrého světla, které je jednak složkou přirozeného denního světla a jednak ho vyzařují různé umělé zdroje, třeba právě monitor počítače.

Modré světlo ovlivňuje biorytmus člověka a jeho příjem z umělých zdrojů není vhodný zejména ve večerních hodinách před spaním, protože zamezuje vyplavování tzv. spánkového hormonu melatoninu, což může způsobovat potíže s usnutím a negativně ovlivnit kvalitu spánku. Zvýšený příjem modrého světla však není dobrý ani přes den, protože lidské oko neumí modré světlo blokovat, a následkem může být pálení očí nebo bolest hlavy.

Při práci na počítači přes den je ideální nosit brýle proti modrému světlu s nižší, například 30% mírou blokace modrého světla, při práci večer pak až s 80%, nebo dokonce 100% mírou blokace modrého světla.

Tipy pro lepší soustředění

Efektivitu při práci pak pomůže zvýšit nejen vhodné kancelářské vybavení, ale k vyšší efektivitě přispěje také to, když se budete na svou práci více soustředit. Proto uvedeme několik tipů, jak se lépe soustředit při práci.

  • Nenechte se rušit. Odstraňte v rámci pracovní doby všechny zbytečné rušivé elementy, jako jsou například oznámení na telefonu.
  • Práci si plánujte dopředu. Je dobré si naplánovat úkoly, kterým se budete daný den věnovat už ráno, abyste po každém dílčím úkolu neztráceli čas přemýšlením, do čeho se pustíte dále.
  • Dodržujte zásady správného sezení. Mezi základní zásady správného sezení patří vzpřímený posez, svírání pravého úhlu v kolenou a loktech a dotýkání se země celou plochou chodidel.
  • Dělejte si pravidelné přestávky. Plně se soustředit na práci několik hodin bez přestávky je téměř nemožné, díky pravidelným přestávkám zvládnete udělat více práce a ještě k tomu efektivněji. Délku přestávek a jejich frekvenci si zvolte tak, jak vám to bude vyhovovat.
  • Udržujte na stole pořádek. Především pokud při práci potřebujete různé dokumenty, snažte se v nich mít pořádek, abyste se nezdržovali jejich přebíráním, až budete některý z nich hledat.
SDÍLEJTE